Legea Capitalei

Proiectul Legii Capitalei, lansat in dezbatere publica de PD-L, propune bucurestenilor o administraţie publică locală modernă, suplă, eficientă, coerentă, funcţională şi, nu în ultimul rând, echitabilă. Legea poate impune Bucurestiul, pana in anul 2020, in topul capitalelor europene din punct de vedere al calitatii vietii si al calitatii dezvoltarii urbane.

Initiativa noastra legislativa, care urmareste schimbarea in bine a vietii bucurestenilor, este de fapt o lege de reformare administrativa a capitalei. Am pornit in acest proiect de la realitatea ca sisitemul actual de impartire a raspunderii si a resurselor  administrative ale municipiului Bucuresti impiedica dezvoltarea unitara si coerenta a capitalei. Astfel, am constatat ca se impune:

1. Existenta unui buget agregat al municipiului Bucuresti, care sa permita reducerea decalajelor de dezvoltare dintre diferite zone ale capitalei si planificarea strategica a dezvoltarii acestui oras. Astazi, Bucurestiul nu are un buget agregat, ci are 7 bugete care nu au nicio legatura unul cu celalalt. Bugetul sectorului 1, de exemplu, este de 6 ori mai mare decat bugetul sectorului 5, motiv pentru care exista diferente majore intre cele 2 sectoare in ceea ce priveste gradul de confort urban. Primaria Generala a Municipiului Bucuresti nu poate face o previziune a veniturilor proprii ale capitalei, deoarece acestea sunt colectate si gestionate la sectoare. Intr-un asemenea context, nu se poate vorbi despre credite municipale de dezvoltare, si nici despre planificarea dezvoltarii orasului ca intreg. In consecinta, dupa legile in vigoare astazi, nu putem vorbi despre viitorul capitalei. Şi nu este corect faţă de bucureşteni.

2. Acordarea de competente exclusive Primariei Generale a Municipiului Bucuresti referitoare la politicile de urbanism. Am asistat cu totii neputinciosi, in ultimii ani, la degradarea peisajului urban din capitala, pe fondul luptelor revansarde intre CGMB si consiliile de sector pe PUZ-uri cu dedicatie, pe PUD-uri care fac derogari de la PUZ-uri, pe controlul asupra a ceea ce se construieste. Avem in capitala, in domeniul urbanismului, un sistem caracterizat de slabiciune si confuzie, care incurajeaza coruptia si distruge infatisarea orasului. Trebuie sa schimbam aceasta stare de fapt. Primaria Generala a Municipiului Bucuresti trebuie sa elaboreze, de altfel, politicile sectoriale de dezvoltare pe toate palierele dezvoltarii urbane.

3. Regandirea structurii si rolului sectoarelor din Bucuresti, respectiv a relatiei dintre acestea si primaria generala. Bucurestiul a mostenit o structura administrativa formata din 6 sectoare decupate ca niste felii dintr-un tort rotund, fiecare dintre ele avand in componenta o bucata din zona centrala. Interventiile complexe de regenerare urbana in acesta zona, atat de necesare, nu au putut atinge anvergura asteptata datorita unor competente de lidership si/sau de autorizari. In alte capitale europene, exista sectoare/districe ale caror functii care nu se suprapun cu cele ale municipalitatii. Deasemenea, in alte capitale exista o coordonare intre sectoare si capitala ca intreg, lucru care conduce la coerenta planurilor strategice ale orasului. Functiile sectoarelor trebuie sa se limiteze la zona serviciilor sociale si a prestatiilor directe catre populatie, in concordanta cu politicile elaborate de Primaria Generala a Municipiului Bucuresti.

Principalele prevederi ale Proiectului Legii Capitalei initiat de PD-L pentru rezolvarea incoerentele administrative semnalate sunt:

  1. Formarea unui buget agregat al capitalei (in loc de 7 bugete cate exista in prezent) si alocarea banilor catre sectoare in baza unui plan de dezvoltare strategica a municipiului Bucuresti
  2. Acordarea de competente exclusive Primariei Generale a Municipiului Bucuresti in domeniul urbanismului si in administrarea serviciilor publice municipale
  3. Alegerea consilierilor generali prin vot uninominal
  4. Desfiintarea consiliilor locale de sector
  5. Inlocuirea celor 6 primari de sector de catre 6 viceprimari, membri ai Consiliului General al Municipiului Bucuresti

Am lansat proiectul Legii Capitalei in dezbatere publica si ne-am intalnit deja cu foarte multi bucuresteni, dar si cu reprezentanti ai societatii civile care au venit cu idei ce pot imbunatati substantial proiectul nostru. Cum va arata legea care se va discuta in Parlament? Vom stii acest lucru doar dupa ce vom incorpora in proiectul nostru opiniile bucurestenilor interesati de Bucurestiul anului 2020, de zestrea pe care o lasam noii generatii.

28 thoughts on “Legea Capitalei

  1. foarte bine.ar trebui si un buget pe tara,nu?
    o RINDUIALA cu prioritatile ROMANIEI,pe care sa le respecte toti,indiferent cine guverneaza.cam asa-i in lume. noi …mai avem pina acolo.

  2. Doamna Udrea ..dumneavoastra chiar credeti ce spuneti???? ma indoiesc….am impresia ca nu locuiti in Romania …imi pare rau…nu vedeti sau nu vreti sa vedeti ceeace se intampla in tara asta !!!!!!! sa va fie rusineeee

    • @ kati ,
      daca nimeni nu face nimic ce vrei sa se schimbe ?

    • eu cred ca tu nu esti satul de ce s-a intamplat in tara asta atatia ani…daca nici acum nu acceptam schimbarile care ni se par grele pentru ca ele au tot fost amanate..atunci , generatia tanara nu are nicio sansa sa traiasca intr-o Romanie civilizata cu speranta sa fie bine!

    • Oare de ce nu sunt montate parcometre ca in lumea civilizata si cineva trebuie sa rupa tichete sau esti intampinat de clanuri? Parcari supravegheate video si dotate cu parcometre, daca cineva vandalizeaza un autoturism intra sub incidenta penalului, politia mai prezenta pe strazi si rezolvam problema clanurilor si a locurilor de parcare.

  3. Este o idee. Desfiintarea sectoarelor si implicit a primariilor de sector trebuie inlocuita cu ceva. Impartirea actuala trebuie eliminata , ,capitala trebuie impartita in mai multe arondismente conduse de catre un director , care poate fi eliberat din functie ,daca se va dovedi corupt sau incompetent . A inlocui primarul actual de sector cu alta persoana aleasa , un viceprimar din consiliul general, nu va rezolva problema. Consilierii generali sa dea hotariri bune si sa urmareasca in teritoriu aplicarea lor corecta..Un primar general dintr-un partid nu va colabora cu un vice de la alta formatie si nu facem nimic bun , vom schimba doar nivelul disputelor politice sterile.Un consiliu unic , un primar general , un numar de arondismente conduse de manageri apolitici din rindul inaltilor functionari publici , aceasta mi se pare o solutie viabila . Sa se urmareasca un proiect general de dezvoltare a districtelor sau arondismentelor , alocarea de fonduri in functie de proiectele de dezvoltare urbana , uniformizarea zonelor de locuit ,etc. Eu unul as vota asa ceva fara rezerve.

    • Asta este marea problema a noastra, toleram aceste dispute asa-zise in interesul cetateanului. In tarile mai dezvoltate, disputele au loc numai in campanie electorala, dupa campanie toata lumea se pune pe treaba in interesul cetateanului. Ai lor constientizeaza faptul ca traiesc in acea comunitate, ca familia lor traieste in acea comunitate si ca sunt datori mai ales fata de familia lor. Noi suntem obisnuiti cu flecareala si pare ca ne place balacareala asta nationala, cum deschizi televizorul numai balacareala, toata lumea se pricepe la orice si cu siguranta se pricepe mai bine ca celalalt. Noi votam pe principiul “ba ce bine ia zis-o lu ala”, noi nu votam viziune, nu votam proiect, nu votam morala, votam pe ala cu gura mai mare. Din pacate oamenii de calitate au gura mica si trec neobservati. “Fiecare cum isi asterne asa doarme!” Intai de toate trebuie sa ne schimbam noi caci si ei pleaca tot dintre noi.

  4. Victor Ponta îi cere lui A Severin să demisioneze din PE şi din PSD. În caz contrar, va fi exclus… Din PSD, da, dar din PE, cum?

  5. de mult trebuiau desfiintate primariile de sector , dar
    domnisoara ministru , vreau sa va spun ceva, am scos poza dumneavoastra de pe internet si o sa dorm cu ea sub perna !!!, ca poate asa mi-a creste si mie putina valoare cu V de la Vanghele si A de la Almanahe !!, apropo ce mai invarte patratel ? da-i te rog cate una dupa cap ,din partea mea,cand incepe a vedea teroristi si spioni !

  6. Aceasta mi se pare o initiativa buna. Cred ca veti avea sprijinul a 80% dintre bucuresteni. Descentralizarea de acum nu e benefica. Nu avem simt civic si, in cazul asta, organizarea actuala nu s-a dovedit deloc folositoare. Nu dai autonomia pe mana prostului; nu poti sti ce face cu ea.

  7. In anul 2004 cand, consilierii PSD i-au luat primarului de atunci al Capitalei, Traian Basescu, fondurile si distribuit sectoarelor, eram sceptica si nu credeam ca este bine. Acum, dupa cativa ani, realizez ca descentralizarea si acordarea autonomiei financiare fiecarui sector al Capitalei a dus la o dezvoltare armonioasa a tuturor sectoarelor. Asa este bine si trebuie sa continue asa. Fiecare primar de sector, in functie de fondurile pe care le-a avut , de necesitatile imediate si de imaginatie a dezvoltat, parca la cocurenta, sectorul pe care-l pastorea.

    • ce dezvoltare armonioasa vezi tu? probabil locuiesti in sectorul 1…sunt discrepante mari intre sectoare, prea mari pentru un oras care este capitala unei tari. Nu ete normal sa fie diferente de 10 ori intre bugetele sectoarrlor , cal mai bogat fiind 1 si cel mai sarac 5. Nu mi s epare normal ca buna administrare a Bucurestiului sa fie impiedicata de apartenenta politica a primarilor. Daca ar exista un singur primar care sa aiba competenta alaturi de consiliul municipal sa decida asupra tuturor problemelor importante , nu ar mai exista sectorul 5 in care Vanghelie sa faca ce vrea , nu ar mai exista cheltuieli aiurea ale bugetelor pentru ca unii isi permit iar altii nu…

    • Iata asta este problema, concurenta intre sectoare, in loc sa concuram cu orase Europene concuram intre noi si iese ce vedem. Un exemplu sunt marile magazine care in tarile civilizate sunt in afara orasului astfel micul intreprinzator nu este amenintat cu disparitia, la noi din nevoie de bani la bugetele locale au fost autorizate magaoiele in inima orasului. Asta inseamna micile afaceri falimentate, inseamna trafic aglomerat si implicit poluare, inseamna aducerea traficului greu in capitala pentru aprovizionare, inseamna tranzitarea deseurilor prin oras etc.

  8. De abia astept sa vad un Bucuresti unit, cu o singura Primarie si cu un personal eficient ca la Primaria din Berlin… unde 20 de persoane pot furniza toate serviciile, iar platile sunt executate in ATM-uri. Fiecare Functionar poate elibera Adeverinte, Carti de Identitate sau alte Documente… deoarece toate Primaria functioneaza pe o platforma electronica… si timpul de asteptare nu depaseste 20 min. Sectoarele ar trebui sa supravegheze buna executie a proiectelor centralizate.

  9. Pe ce va bazati afirmatia ca o lege (indiferent cat de buna ar fi) poate impune Bucurestiul in topul capitalelor in ceea ce priveste calitatea vietii?
    Exista studii pe aceasta tema ce ne includ si pe noi. Ati pregatit oare un studiu prospectiv pe aceasta tema – cum imbunatatim calitatea vietii in orasul romanesc?
    http://www.urbanaudit.org/
    Apropos de studii – oare propunerile politice nu ar trebui sa se bazeze si ele pe studii? Ca sa mai iesim un pic din zona de subiectivism si sa intram intr-o zona profesionala…
    Legat de cele sase puncte enuntate in articol
    1. Exista o traditie in ceea ce priveste lipsa de transparenta a bugetelor si cuplata cu lipsa unui anagajament fiscal clar al administratiilor publice. Consolidarea bugetului nu rezolva aceasta problema
    2.Avem un PUG ce dateaza din 1998 si o politica urbanistica lispita de viziune
    Competente sporite nu inseamna o mai buna guvernanta iar lispa unot instrumente strategice nu e o urmare a unei impartiti teritoriale
    3.ok, dar ce se intampla cu managementul institutiilor? ca pana una alta pare ca suferim de bad management …
    4.experienta altor orase arata ca anumite taskuri sunt mai bine indeplinite la nivel local si mai aproape de rezident
    5.in concluzie alterarea institutiei politice nu inseamna in esenta modificarea guvernantei orasului
    Vreti sa fiti convingatori – trebui sa sustineti profesionist,argumentat si documentat.
    Adica treceti si la pasul urmator intentiilor si promisiunilor politice.
    Desi ma intreb cu cine, caci cu fani si activisti nu ajungeti prea departe…

  10. Proiectul o singura primarie cu un singur buget cred ca aduce un plus in armonizarea proiectelor importante din bucuresti.Vice primari pot compensa lipsa de concurenta intre primariile de sector.Eu cred in acest proiect,dar nu ar strica o consultare a SPECIALISTILOR din orase mari EUROPENE.

  11. Total deacord cu aceasta lege dar ma indoiesc ca avem puterea intelectuala, noi, romanii sa acceptam asa ceva. Totul se reduce la cine imparte bugetul Capitalei. Si cund sunt bani la mijloc iese cu bataie. Orasul NY are populatia aproape cat are Romania in toata tara si are un singur primar. Nu stiu alta capitala organizata administrativ pe principiul ‘feliei de tort’ asa cum este Bucurestiul organizat. Oare de ce este organizat asa? Ca fiecare primar sa aibe influenta si in centru si la mijloc si la margine?

    • Istanbul cu o populatie stabila de 13 milioane si cu peste 5 milioane nedeclarati, tranzit si turisti, are un singur primar si este un oras foarte bine dezvoltat si suficient de curat.

  12. Astazi am asistat la dezbaterea organizata de ISP si Fundatia Hanns Seidel la Hotelul Intercontinental pe tema “Reformei administrative a capitalei”. Ma bucur mult ca am avut aceasta ocazie pentru ca am inteles mult mai bine ce isi doreste dna Elena Udrea alaturi de PDL prin acest proiect. Din pacate nu exista o informare corecta la nivelul cetatenilor. Va intreb pe toti : ce e rau in a avea un singur buget ? ce e rau in a avea un singur primar cu competente centralizate? ce e rau in a alege uninominal consilierii? Eu una m-am saturat sa vad discrepantele majore d ela un sector la latul. Eu am ghinionul d e a locui in sectorul lui “care este” , cunoscut de toti bucurestenii ca cel mai murdar , cel mai sarac , cel mai corupt sector din care unei proaste administratii locale. Chiar imi exprim sustinerea totala pentru acest proiect , prin care bucurestenii au sansa de a se bucura de un oras dezvoltat in mod unitar , fara a fi desfintate sectoarele , iar romanii se pot mandri cu o capitala gestionata asa cum trebuie!

    • Ideea de a desfiinta organizarea sectoriala in Bucuresti e mai veche, dar din interese politicianiste s-au pastrat feliile de tort, pentru toata lumea, nu?
      Doamna Teodora locuieste in sectorul “care este” si e normal sa fie extrem de deranjata de incompetenta primarului.
      Doamna, totusi acest primar a fost ales acolo! Sunt si zone “bune” in sectorul 5, cum de tot iese acelasi primar?
      Eu locuiesc in sect. 1 si , pana la urma, o diferenta de buget de 6 ori fata de sect. 5 se vede si pe strada! Totusi, e normala o astfel de diferenta, nu putem compara dezvoltarea zonei de nord cu cea din zona sect. 5
      Sunt si eu de acord cu un singur primar general, cu un buget agregat, cum ii spuneti, si ar fi de preferat o cat mai mica influenta politica in treburile primariei – dar suntem departe de asa ceva.
      Succes!

    • Unde ati citit proiectul pe care-l sustineti? Vreau sa-l vad si eu!

  13. Exproprierea partiala a unei parti din imobilul familiei mele unde suntem proprietari din Str. Berzei Nr. 65 Sector 1 Bucuresti, facuta abuziv la 14-ian-2011 transformata in nationalizare, ma ca pune pe ganduri. Nici pana la aceasta data nu am primit “justa si prealabila despagubire” pentru prejudiciile morale si materiale cauzate de “expropriatorul P.M.B.”, iar dreptul de a ne adresa justitiei pentru erorile functionarilor publici si lipsa lor de interes, nu cred ca este o solutie pentru nici un cetatean, atata timp cat ei sunt platiti din bani publici. Am rugamintea ca acel articol din Codul Penal “NEGLIJENTA IN SERVICU” (Art. 249) sa le fie pus in contractele acestora de angajare, nu de alta dar pe viitor sa nu se repete aceste proceduri si altor familii, cum am trait-o noi aici in plina iarna. P.S. Suprafata de teren supusa acestei “expropieri” nu este inca intrata in proprietatea statului, pana la momentul acordarii despagubirilor mai ales ca taxele si impozitele au fost platite la zi. Sper ca nu am lasat loc de nici o interpretare in postarea mea. Multumesc. Astept solutionarea de urgenta a acestei situatii si acel proiect de lege sa-l citim inainte de a fi votat.

  14. Unde e proiectul? Aici am gasit doar aprecieri…
    Daca intentia e buna, puneti pe 2 coloane proiectu si legea actuala, sa vedem cu ochii nostri ce îmbunatatiri rezulta.
    Daca nu puneti proiectul, cu virgule cu tot, restul e tot aburirea/prostirea electoratului.

  15. Ma bucur ca cineva incearca sa Sistematizeze si sa Uniformizeze dezvoltarea Capitalei… Asa cum este acum e parca ar fi un Oras Paraplegic”… nu are consitenta! Reducerea numarului de functionari publici prin informatizare ar eficientiza Primaria Capitalei. Felicitari pentru idee!

  16. Cred ca restructurarea trebuie extinsa la nivel national. Cred ca multi au inceput sa intelega ca “STATUL” inseamna fiecare cetatean al acestei tari si ca banii pe care ii consuma statul pentru functionarea sa, sunt banii nostri ai tuturor. Mie personal mi se pare un lux sa platesc 7 primari cu 7 consilii, plus cate sapte sefi de servicii pentru fiecare serviciu necesar in primarie, plus intretinerea cladirilor aferente, plus personal auxiliar, plus parc auto etc.
    Vreau sa stiu ca Bucurestean ca atunci cand ma deplasez din sectorul 3 in 5 nu este ca si cum trec granita intr-o tara mai saraca. Vreau o dezvoltare unitara, inteligenta, asa cum merita o capitala Europeana.

  17. Unele idei sunt foarte bune din aceasta lege a capitalei.
    Legat de PUZ-uri as avea o intrebare:
    Daca exista cazul in care un beneficiar a sloicitat o abatere de la planul urbanistic general in trecut. Acest lucru se putea realiza printr-un PUD, PUZ, sau printr-o simpla semnatura a vecinilor de hotar pentru amplasarea unei cladiri noi pe acel hotar. Aceasta derogare de la planul general va afecta clar o terta parte, care poate in viitor va dori sa construiasca. Ce se va intampla cu acea persoana? Cum va putea sa construiasca fara o alta derogare de la plan. cu alte cuvinte: cine a apucat trenul puzurilor si derogarilor este fericit, iar cine nu, poate sa se spanzure? Multumita unei astfel de legi vom reusi sa dublam populatia din canale unde nu se solicita PUZ-uri pentru a locui.
    Ma aflu in aceasta situatie disperata, si urmeaza sa ma mut cu cortul in fata PMB pentru aceasta iarna, impreuna cu familia. MULTUMESC

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *