La mare, in Romania sau in Bulgaria?

Elena UdreaDepinde…  O avalanşă de ştiri apărute în ultimele zile ne spune că românii au preferat să-şi petreacă vacanţa de Paşte în Bulgaria. Mai puţine ştiri, dar extrem de explicite, ne vorbesc despre „ţepele” pe care le-au luat o parte a românilor care au mers la vecinii de la sud.

Problema, pentru că avem cu adevărat o problemă, are o parte contextuală şi o parte de fond. Contextual, putem vorbi despre nepregătirea hotelierilor de la noi, care nu au avut oferte specifice de Paşte (mulţi dintre ei nici nu şi-au deschis porţile), de perioada destul de timpurie în care a fost anul acesta Paştele şi de apetenţa unor români de a se hrăni din „mitul turismului bulgăresc, ieftin şi bun”. Mit hrănit cu o acribie demnă de o cauză mai bună de o parte a presei. Cu siguranţă altfel ar fi stat lucrurile în plin sezon estival.

Partea de fond, mult mai importantă, este un amestec între lipsa unei mentalităţi constructive a investitorilor în turismul românesc şi promovarea turistică fracturată. Am mai spus şi, cu riscul de a mă repeta, subliniez faptul că investitorii în turism din România au un singur principiu: profit maxim într-un timp minim. Sau, mai pe înţelesul tuturor, „facem plinul în două luni pentru întreg anul”. De aici rezultă preţuri mari practicate şi investiţii mărunte în îmbunătăţirea serviciilor oferite. Cu preţuri ca în Grecia, Turcia, Spania sau Portugalia, şi cu condiţii similare celor din Bulgaria, turismul litoral românesc are şanse minimale de a-i atrage şi fideliza pe străini.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului nu are rol de reglementare asupra preţurilor practicate de operatorii turistici şi hotelierii români. Nu poate decât să tragă un semnal de alarmă asupra dezechilibrului existent între ceea ce oferim şi ceea ce cerem în schimb. Dincolo de promovarea pe care o face ministerul şi pe care şi-o asumă ca atare, cea mai bună publicitate este raportul preţ-calitate. Operatorii economici din turism trebuie să înţeleagă că turismul aduce profit atunci când clientul este fidelizat, revine şi mai aduce şi pe alţii cu el, nu atunci când îl jecmăneşti o dată, pentru că astfel te asiguri că el nu se va mai întoarce vreodată. Putem face ca bulgarii: preţuri mici, condiţii proaste. Putem merge pe modelul turcilor şi grecilor: preţuri moderate, condiţii bune, trebuie însă să investim în servicii. Putem merge chiar într-o clasă superioară, dar trebuie să investim mult în infrastructură.

În ceea ce priveşte promovarea turistică, sper că toată lumea s-a convins că este necesară, nu este un moft de-al meu, nu sunt bani aruncaţi pe fereastră. Anul trecut, pentru că se apropia campania electorală, eram înfierată pentru diversele campanii derulate, pentru că, nu-i aşa, ce-s alea şi la ce ne folosesc? Domnul Vanghelie era chiar decis, în cazul unei victorii a protejatului său şi al domnului Voicu, să mă arunce în puşcărie. Acum, când banii alocaţi promovării sunt mult mai puţini, toată lumea mă întreabă de promovare. Când e nevoie de promovare, când nu e nevoie, în funcţie de cum ne cere interesul politic pe care îl slujim. Facem o reclamă gratuită şi deşănţată (nereală) bulgarilor, îi înjurăm de mama focului pe ai noştri şi ne minunăm că românii vor să vadă cum e la sud de Dunăre. Şi, evident, după toate astea, vina este a mea. Cu deosebit respect, le transmit unora din presă să se decidă odată ce vor şi să nu mai deseneze sinusoide pe tabla percepţiilor în funcţie de interesul de moment. Mă bucură că sunt interesaţi de turismul românesc, dar acum este nevoie de o mână de ajutor. În loc să „toace” numărul mare de români care au mers în Bulgaria (care se dovedesc a fi vreo 8.000, nu 20.000 aşa cum s-a spus), mai bine ar da o mână de ajutor în promovarea programului „Litoralul pentru toţi”.

După toate aceste considerente, rămân însă optimistă. Pentru mine, răspunsul la întrebarea din titlu este simplu: România. Sunt convinsă că, odată cu „dezgheţarea” economiei, va apărea soarele şi pe strada noastră litorală. Sunt încredinţată că operatorii economici din turismul românesc vor înţelege că profit se face atunci când aduci turişti în perioadă extrasezon, cu preţuri şi mai mici, când oferi alternative de petrecere a timpului liber, altele decât marea sau pârtia de schi, dacă te afli pe litoral sau la munte. Turismul trebuie făcut non-stop, „twentyfourseven”, cum îi place americanului să spună şi cum, se pare, începe să înţeleagă bulgarul.

45 thoughts on “La mare, in Romania sau in Bulgaria?

  1. Sa dea Dumnezeu sa apara soarele si poate ca va apare daca inlaturam minciuna enorma ref la 1989 de care vorbesc pe firul anterior si minciunile de toate tipurile care sufoca activitatea acestui guvern exemplificand acum cele ref la legea pensiilor pe care eu cel putin am tratat-o cu lux de amanunte si cu mult efort pe aici. In linkul ce urmeaza tot ce este de spus si de fapt cum spuneam s-a mai spus se sintetizeaza intr-o forma excelenta:

    http://www.pensiileprivate.ro/7-mituri-despre-viitoarea-lege-unitara-a-sistemului-de-pensii-de-stat-articol-17,9-38393.htm

  2. Nu Bulgaria este problema turismului românesc ci faptul că serviciile româneşti sunt cu mult sub nivelul plăţii pe care turistul o suportă.

  3. In tarile nordice…nici Bulgaria,nici Romania.
    Am vazut ca Bulgaria are campurile lucrate,Romania cati m2 are lucrati?De Paste au fost 20000 de romani in Bulgaria,pe litoral,in Romania, pe litoral doar 500.Salariile noastre sunt cam de doua ori mai mari decat ale bulgariilor,dar si cheltuielile sunt de doua ori mai mari la noi. noi.As intelege ca bulgarii o duc mai bine decat noi.Totusi politicienii lor nu sunt hoţi ca ai nostri.Noi ne tragem din hoţii de la Roma…asta e blestemul nostru.

  4. Ca de obicei observatii de bun simt. Este complet adevarat ca menatlitatile sunt cele mai rezistente structuri in timp prin urmare eforturile de a induce noi reprezentari in mentalul hotelierilor romani implica o munca de sisif.

  5. De acord cu Elena ca romanii au pus dintotdeauna accentul pe cantitate si nu pe calitate. Toate acuzele care o privesc pe doamna ministru sunt nefondate pentru ca dupa cum ea insasi a afirmat “Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului nu are rol de reglementare asupra preţurilor practicate de operatorii turistici şi hotelierii români”.

  6. Corect. Hotelierii trebuie sa inteleaga ca este de cinci ori mai greu sa castigi un nou client decat sa il fidelizezi pe cel vechi.

  7. Intr-adevar promovarea este o necesitate. La urma urmei este vorba de niste servicii care trebuie facute cunoscute lumii prin metode creative.

  8. Udrea are inteligenta si puterea de a schimba multe in turismul romanesc. Pentru asta este insa nevoie de cooperare sin din partea hotelierilor si a operatorilor de turism.

  9. Corecta afirmatia despre jurnalistii. In loc sa contribuie la prromovarea turismului local nu fac decat sa lanseze scandaluri si atacuri. Presa ar putea juca un rol extrem de important in energizarea sectorului de turism.

  10. Am observat si eu ca presa este foarte chitita de promovarea bulgarilor si asta inca de anul trecut. Este penibil sincer ce se intampla. Nicio urma de altrusim.

  11. Cel mai bine in Egipt iarna,dar nu oricum,all inclusive.Daca nu avem si noi all inclusive,nu avem si noi alta clima,de ce sa stam in Romania?Sa numaram algele de pe plaja,in loc sa intram in mare?Mai bine cat mai departe.Eu prefer banii mei,altii prefera bani publici.Aia sunt laşi.

  12. Totul tine de mentalitate, iar politica de promovare trebuie sa includa si schimbarea acesteia. Promovarea nu trebuie inteleasa doar ca actiune de advertising, ci ca un ansamblu relational in care conteaza respectul pentru ceilalti, comunicare si mai ales, feed-back.

  13. Pingback: Da, Justiţia e coruptă, va miră ?

  14. Presa nu cred ca promova la intamplare turismul in Bulgaria. Romanii care se duc acolo in vacanta nu isi cumpara biletele de la agentiile din Romania? Agentiile nu gresesc cand recomanda destinatii din afara tarii pentru ca interesul lor este sa vand cat mai mult si sa aiba si clientii fericiti. Hotelierii de la noi sunt aproape fara exceptie extrem de determinati sa jefuiasca turistul si pana nu dau ei un pic de faliment nu o sa-si schimbe mentalitatea.

  15. Dna. Udrea, chiar nu puteti lasa politica cand titlu este “La mare, in Romania sau in Bulgaria”? Revenind strict la subiect, parerea mea este ca nu exista termen de comparatie si decizia romanilor care pleaca in Bulgaria este pe deplin justificata. Eu si sotia am comparat anul trecut o oferta de 7 zile la Mamaia 4* cu mic dejun cu alternativa mai ieftina in Turcia 10 zile, 4* All inclusive. Concluzia: NU EXISTA TERMEN DE COMPARATIE !!! Camera curatata zilnic, toti angajatii zambesc si incearca sa-ti rezolve problema, alternative de distractie, plaja curata, etc.
    Si atunci … de ce sa-mi bat joc de mine, pe banii mei, mergand pe litoralul romanesc, cand ai o singura viata ? Multumesc de oferta, dar nu voi mai merge niciodata pe litoralul romanesc, cel putin pana primesc viza de Canada… Peste vreo 10 ani, om mai vedea…
    PS. Dragut site-ul !

  16. marea problema nu e campania de presa pro-Bulgaria, ci faptul ca trebuie sa fi nebun sau neiesit deloc din tara, mici macar pe internet, daca pot spune asta, sa preferi vreodata, litoralul romanesc celui grecesc, turcesc sau chiar bulgar, orice om obisnuit care a fost in aceste locuri stie ca am dreptate.

  17. Diferentele apar de la mentalitate “comerciantului”. Aici dupa ce iti ia banul nu mai conteaza ce se intampla cu tine…fetele angajatilor sint triste si asta ca sa nu fiu mai dur! In BG,TR, GR in ciuda faptului ca angajatii din turism castiga foarte putin se straduiesc si in majoritatea cazurilor reusesc sa te faca sa te simti ca esti in concediu…sa nu-ti para rau ca ai ales acel loc! Nimeni nu-ti baga mina in buzunar pentru jecmaneala, toti iti zambesc, toti se ofere sa te ajute,nu auzi manele la orice colt,nu astepti mincarea cu orele etc etc etc! De aceea de 5 ani nu am mai mers la mare in RO! Asta nu inseamna ca nu am petrecut concedii in RO….dar doar la munte si in zone de traditiie!
    Va doresc multa bafta!

  18. Buna seara tuturor!
    Cred ca nu ar fi o asa de mare tragedie ca romanii aleg destinatii externe,daca strainii ne-ar alege pe noi.O schimbare de mentalitate este clar necesara.Eu am ajuns la concluzia dupa ce am urmarit ofertele de preturi din Bulgaria mai ales,ca in criza bulgarii au ales prin aceste preturi sa isi conserve clientela,chiar daca asta inseamna ca dupa ce isi platesc salariatii si achizitioneaza alimentele all inclusive profitul lor este aproape nul.Personal cred ca mentinerea afluentei de turisti prin preturi care nu acopera in mod sigur costurile,e o strategie a bulgarilor de a mentine pe linia de plutire turismul bulgar.Ei sunt contieni de ceva de ce noi nu suntem inca si anume de faptul ca scaderea numarului de turisti de la an la an sau doi trei ani consecutivi(ca in cazul unei crize mondiale)aduce cu sine scoaterea din circuit a zonelor respective,un fel de scoatere din”memoria”turistilor.Pentru asta insa,e nevoie de o intelegere colectiva a unei asemenea strategii din partea operatorilor in turism care evident presupune profit minim dar supravietuire sigura si un loc intai la block-starturi in relansarea post criza.As fi curioasa cate din investitii in turism au in spate creditari(o mare problema in criza cand bancile practica linsajul dobanzilor)care practic blocheaza o strategie de preturi minime,si cate investitii proprii care ar permite o strategie asemanatoare bulgarilor dar mentalitatea operatorului e prost directionata.

  19. Sa radem cu sau de … dl Hoara?
    Poate ne spune el ce-i cu ordinul acela dat de directorul general Hoara Marcel ptr a anula o sanctiune primita de dl Marcel Hoara , drept care a semnat Decizia 258/ 03.11.2006.

    🙂 🙂 🙂

  20. Si ca sa lase dl AN linguroiul deoparte:

    Si ca sa lasati linguroiul deoparte:

    Pentru o corectă informare a opiniei publice, Biroul de presă al Guvernului este abilitat să transmită următoarele precizări ale primului-ministru Emil Boc, pe care le redăm mai jos:

    “Am fost şi voi fi un susţinător al legii lustraţiei şi mă alătur celor care sprijină adoptarea şi aplicarea ei.
    În 1989 aveam 23 de ani, eram student şi nu am deţinut nicio funcţie în structurile de conducere ale tineretului comunist, care să fie vizată de legea lustraţiei astfel încât aplicarea acesteia să-mi creeze o problemă, aşa cum încearcă unii să acrediteze.
    Nu am deţinut niciodată niciun fel de funcţie de conducere la nivelul UTC în judeţul Cluj şi nici pe cea de preşedinte al Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România (UASCR), filiala Cluj, aşa cum incorect s-a afirmat în presă.
    În calitate de student nu am beneficiat de privilegii comuniste, nu am avut la dispoziţie în anii studenţiei vreun apartament din căminele studenţeşti, birouri sau camere speciale, idei acreditate în mod tendenţios de unele publicaţii.”

  21. Nota: a doua sugestie se adreseaza celor care au sarit de fericire si au venit cu propriile linguroaie ca sa se alimenteze de pe blogul lui AN. 🙂

  22. Pingback: Udrea, soarele de pe strada noastră litorală « inConstanţa

  23. Doamna Ministru,

    Pentru a face turism in Romania trebuie in primul rand sa refacem si sa construim drumurile de acces catre zonele turistice. Va invit sa vedeti cum arata drumurile de acces in Muntii Apuseni dinspre Cluj-Napoca. Te apuca plansul, frustrarea si apoi revolta ca avem parte de la Dumnezeu de o zona asa frumoasa si nu stim sa o exploatam. Altfel, degeaba se gasesc investitori tineri, ca noi, care vor sa faca turism de calitate, pentru ca turistul roman sau strain vine o data, isi rupe masina si a doua oara nu mai vine… se duce in Ungaria, Austria sau Bulgaria. Oricum, e imbucurator faptul ca se inmultesc capacitatile de cazare “normale” din Romania – afaceri de familie, conduse si operate de catre membrii familiei, direct interesati de calitatea serviciilor care determina turistii sa revina.

    Apropo, Muntii Apuseni au fost declarati Destinatie Europeana de Excelenta pentru acest an. Nu ar trebui oare sa profitam de acest fapt?

    Optimist,

    Sebastian Hosu
    Cabana Motilor

  24. De mult am asteptat masura luata acum, de a nu mai gira cu prezenta membrilor P.D.L, a acestor doua posturi t.v care nu merita nici o atentie, lasatii sa fiarba an suc propriu cu demagogia si dezinformarea care o ancearca. Din cauza prezentei p.d.l-istilor prezenti an emisiuni eram obligat sa vizionez aceste posturi t.v. Cei ca mine nu pot fi manipulati. Va doresc multa sanatate, de rest va ocupati d-stra. Mult succes. Asa se vede din varful muntelui.

  25. Hmmm ca de obicei noi (romanii) stim sa aratam cu degetul si mai putina gindire pro-activa. Doamna Udrea, Romania + turisti pe litoral = greu de crezut! Sintem in 2010 si calitatea serviciilor pe litoralul Romanesc (si nu numai) sint mai proaste decit in timpurile lui Ceausescu. Ginditiva la urmatoarea analiza logica (zic eu):

    Grecia – are sezon estival mult mai lung decit aici, servicii incredibile, preturi acceptabile (unele oferte chiar mici) si experienta estivala turistica … hmmmm … muult prea lunga fata de noi

    Turcia – are sezon estival lung (again!!), servicii incredibile (mult mai bune decit in Grecia), preturi mici sau acceptabile (again!!) si din nou ma repet, fac lucrul asta de prea mult timp

    Exemplele pot continua la nesfirsit si de fiecare data vom gasi cu incapatinare acelasi “modus operandi”, preturi mici, servicii foarte bune. Oare nimeni nu se intreaba de ce? Noi (adica acest guvern) asteptam sa vina privatii sa cumpere tot si sa faca minuni in turismul romanesc …. NOT GOING TO HAPPEN!!! De ce? LEGISLATIA!!! pe care o controlati oarecum, ea este motivul principal pentru care nu se inghesuie nimeni la cumparat hoteluri si pensiuni sau mai stiu eu ce.

    Vreti rezultate?! Foarte simplu. Incetati sa mai re-inventati roata, trimiteti oameni competenti in aceste tari de care se tot vorbeste, sa invete pe dinafara sistemul legislativ si pina la urma cum se fac afaceri in turism si apoi sa vina innapoi si sa aplice aici ce au vazut acolo. Eu am trait in Australia si am lucrat ca Project Manager si stiu ce inseamna sa dezvolti o afacere de la zero (pentru ca la noi cam asta trebuie facut), insa venind inapoi, am descoperit cit de inapoiati sintem in ale business-ului (de orice natura).

    CONCLUZIA: Nu mai inventati solutii folositi-le pe cele care functioneaza de zeci de ani pe alte meleagurimai calde decit ale noastre.

    P.S. Daca doriti sa fiti credibila va rog nu mai amestecati politica cu business-ul. Din pacate nu se inteleg bine de loc.

    P.S. II Romania – sezon scurt, servicii proaste (ca asta este adevarul), preturi enorme si experienta …. sincer nu pot sa spun ca prea multa.

  26. Comunismul si dictatura s-au intors,membrii pdl nu au voie la cele doua televiziuni,cu alte cuvinte,nu au cuvant de spus,nu au parere proprie,sunt niste roboti.Nu spun decat:” da,sefu`,sa traiti!”

  27. Doamna Udrea poate va lamuriti cum e cu turismul odata si odata:4 zile hotel 4 stele,all-inclusive,la 12 km de Viena,pret(bineinteles fara transport),taaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmmmmm(tobele!) PRET 390RON de persoana!!!!!!!!!Sa mergeti pe acolo,poate invatati un pic de cum si cu ce se mananca turismul!P.S.Din 2001 nu mai CALC pe caricatura de “litoral” romanesc.De la jeg,marlanie,manele,preturi ca la New York,pana la taxa lui Pastaie(pe care nu stiu de ce n-o scoate cineva) absolut totul te face sa fugi cat mai departe.Chiar am avut acu cativa ani un sejur super pe malul unui lac.Lacul se numea Balaton………….

  28. Si eu ma bucur, caci nu numai ca am asteptat aceasta reactie dar am si sugerat-o.
    Auzi obraznicie. Purtatorul de cuvant al guvernului sa nu aiba dreptul sa intervina pentru precizari, decat daca face cerere si sta la rand!

  29. Daca succesul turismului romanesc depinde numai de operatorii din turism, de ce ne mai ocupam noi, cu bani publici, de promovarea sa? Operatorii din turism sa se promoveze singuri daca au ce promova. Nu este de inteles si acceptat includerea Turismului intr-un minister, fie el si condus de Elena Udrea.

  30. Eu unul sunt optimist, PIATA ii va FORTA pe hotelierii nostri sa se alinieze. E adevarat, piata se aseaza mai greu la noi, oferta e inca cvasiinignifianta comparativ cu potentialul imens al cererii, dar pe masura ce oamenii devin din ce in ce mai informati, pe masura ce experienta turistica a romanului de rand se maturizeaza, oamenii de afaceri din turism vor fi din ce in ce mai constransi sa ofere servicii de calitate si preturi competitive.
    In aceasta privinta, recentul “exod” romanesc de Paste inspre BG e – parafrazand reclama la un anumit detergent – BUN si trebuie sa fie un ALT semnal de alarma pentru ei.
    Nu in ultimul rand, aceeasi informare si experienta turistica mai buna va aduce cu sine o selectie naturala a unitatilor turistice care sunt orientate spre client (si nu spre profit) – pentru ca exista si la noi oameni care STIU sa faca turism adevarat, de secol 21, in Romania! – vedeti pe http://www.AmFostAcolo.ro cat de multe pensiuni (mai ales) sunt RECOMANDATE la modul absolut dezinteresat de catre membrii site-ului!! Ei bine, acesti oameni vor merge inainte iar “ceilalti” vor fi limitati in timp la doua alternative – file la “aliniere”, fie la reprofilare in alte domenii!! Pentru ca in mod evident clientii, alegand informati, vor alege exclusiv pensiuni / hoteluri din prima categorie!

  31. Eu sunt sigur ca tepele de la vecinii de la Sud nu sunt asa rele precum cele ale romanasilor nostrii.

    Logic ca investitorii vor profit maxim intr-un timp minim cand Romania le da impresia ca cetatenii ei nu au creier si vointa proprie. Asa o sa se intample mereu daca vom alege in continuare sa le cerem ajutorul unora si altora, cand de fapt noi nu avem nevoie de nici un ajutor. Noi stam la taclale despre eficienta lucrurilor in Romania in timp ce altii din alte tari se gandesc cum sa ne doneze papuci si sandale ca suntem vai de noi din cate stiu ei.

  32. problema litoralului romanesc nu e Marea Neagra, ci romanii. E la fel cu tot turismul romanesc.

  33. Turism? In Romania? ….E cea mai buna gluma pe care am auzit-o de mult timp incoace! Vreti turism? mergeti oriunde, numai in Romania -NU! turismul inseamna civilizatie, civilizatia – drumuri si utilitati curate (inclusiv toalete publice suficiente si intretinute) plus politetea prestatorilor. Cand – de la picolo pana la seful de sala sau receptionerul/camerista de la hotel, ca de patron nici nu poate fi vorba sa te ‘vada la fata’ chiar daca esti un oaspete platitor – te trateaza ca pe un solicitant al unui loc la un azil de noapte augmentat cu virtutile unui cersetor, ti se ia sa mai vii a doua oara in orice locatie/locanta de turism romanesc. mergeti oameni buni pe malul lacului Magiore! cu 120 euro/noapte aveti un apartament complet utilat de trei camere, cu 5 locuri de dormit, mic dejul inclus (maic dejun pana la ora 10.30 – 11.00), gradina hotelului la dispozitie, gratar instalat, etc… si mai ales MULTA GENTILETE SI SOLICITUDINE. Mergeti si nu veti regreta! Adresa? TAINO – Hotel AGNELLO! ENJOY YOUR HOLLYDAYS!

  34. Pingback: Elena Udrea intre promovare turistica si puscarie « Hai ca se poate!

  35. Sunt unul din putinii romani care se pot lauda ca s-au clasat pe locul 6 la celebra competitie¨Legends of Bartenders¨din SUA,am lucrat 2 ani in Las Vegas ca barman,am castigat trofeul :¨Maitr d¨Hotel d´Or¨in Germania in 2003 pt cel mai bun Maitre din lume,am castigat locul 3 ca sommelier la Paris,am facut apoi practica cu Alain Ducaisse (detinatorul restaurantului Ludovic XV,din Monte Carlo,cu Nobu Matshushima,(detinatorul restaurantelor Nobu).Dupa fiecare experienta veneam in Romania cu gandul ca poate s-a schimbat ceva.ca o putem lua de la capat acolo,dar nu.Am ales dupa multe deceptii in Romania sa ma refugiez pe Costa del Sol.
    Sunt genul care indiferent ce job fac,ospatar,barman,bucatar pun mult suflet,in Romania am descoperit nepasare,cred ca melodia : ¨Lasa ba ca merge asa¨ar trebui sa fie imn national.
    Aici cand vin romani sa se angajeze au impresia ca ei sunt regi in meseria lor,iar eu a trebuit sa accept sa fac practica gratis 1 an de zile cu Paco Toreblanca cel mai mare cofetar spaniol,cofetarul Casei Regale,doar ca sa fiu mai bun.
    Spania nu mi-a oferit multe,pt tot am luptat,Romania in schimb nu mi-a oferit nimic,insa urmaresc ce se intimpla,la alegerile din decembrie eram disperat sa votez pe Base.
    Ganditi-va la ce v-am spus si poate Romania va avea forta vreodata sa isi recupereze valorile,pentru asta cei din Romania trebbuie sa inteleaga ca suntem mai scumpi decat cei normali.
    Ca si persoana publica imi placeti si nu ma refer la poze,ma refer la ce vreti sa faceti,dar cum noi romanii suntem singurii care avem legenda lui Manole,suntem experti in a distruge.
    Ma intreb de ce pe facebook nu sunteti activa,eu locuiesc in Marbella si primarita de aici are un cont si ne tine la curent zilnic cu tot ce face,legi,restaurante unde a mancat,mergem si noi apoi.Cred ca promovarea trebuie sa fie mult mai simpla…si bineinteles preturile.E inadmisibil ca o tara fara infrastructura sa vanda un apartament la acelasi pret ca in Spania,care are infrastructura .
    Succes mult,poate si la prezidentiale

  36. As vrea sa raspund acum unei persoane care a postat pe blog si sa-i explic cu ce te confrunti in Romania.
    Intre anii 2000 si 2002 am fost sef de sala la Irish Pub in Constanta,in anul 2001 vroiam sa fim certificati ISO 2001 in materie de servicii,printre multele obligatii erau 2 care ma interesau,ca sef de sala sa vrbesc fluent 5 limbi straine si o faceam,iar ospatarii sa vorbeasca minim 2 limbi straine.Aveam nevoie de 3 ajutori din care 2 aveau optiuni de promovare,iar pentru asta a trebuit sa incerc 108 persoane ca sa pot gasi abia 2,care nu erau cum doream,dar macar le puteam forma.Si vorbesc de o zona a litoralului si de un restaurant care la vremea aceea era cel mai tare de pe litoral.Rezulta ca scolile de ospatari sunt varza,de bucatari,sunt varza.Nu avem un curs de ¨Respect de client¨¨ nu avem un curs de psihologia clientului,nu avbem o comisie de evaluare la nivel national si cand ma refer la evaluare ,spun ca fiecare trebuie sa treaca prin ea o data pe an pt a i se da calificativ,adik 2 stele,3 stele…5 stele.Isi angajeaza copiii pe post de manager,eu am terminat Ritz in Elvetia si imi oferea ca asistent manager o firma 2500 ron cand anul scolar m-a costat 20 000 de $,nu erau euro la vremea aceea.
    De aici pleaca turismul,din scoli

  37. Pentru a intelege cum functioneaza o industrie va explic ca sef bucatar unde sunt,lucrez la un hotel de 4 stele de 2800 locuri capacitate:
    1 Patronul e vizitator,are contabil si manager asa ca nu se implica
    2 eu ca bucatar comand marfa,eu discut cu distribuitorii eu caut ofertele
    3 micii fermieri si-au facut asociatii,asa ca pot cumpara legumele,carnea la cele mai mici preturi sau cum se spune la prima mana,mi-o pot livra zilnic si proaspata.
    4 Produsele externe,cum sunt ingredientele pentru suhi,vaca japonez,etc,pentru asta pot alege din 20 de firme,cel mai mic pret cea mai buna calitate,daca o firma sare calul,mergem direct la magaziele chinezesti care sunt cu gramada in fiecare oras.
    S-au instalat chiuvete si becuri pe senzori de miscare pentru a se reduce consumul inutil,esti in zona,se aprinde lumina,pui mana,curge apa.
    5 Nu lucreaza nimeni in bucatarie fara manusi chirurgicale care se schimba dupa fiecare operatie
    Sunt cateva dar vreau sa va spun ca am si cate 3 nunti pe zi,pentru ca e ieftin